Norwegian är ett norskt flygbolag vars fulla namn är Norwegian Air Shuttle. Norwegian är Nordens största lågprisflygbolag, och har stora verksamheter i Sverige, Danmark och Finland. I Norge har Norwegian cirka 45 procent av marknaden.
Norwegians bakgrund är dock mera blygsam. Bolaget grundades 1993 efter att flygbolaget Busy Bee, som flög regionalt, hade gått i konkurs. Till en början bestod Norwegians verksamhet av att agera operatör för flygbolaget Braathens flygningar på Vestlandet med flygplansmodellen Fokker F50. SAS köpte dock sedermera upp Braathens, och 2002 startade därför Norwegian fyra egna inrikeslinjer, nu med sex stycken plan av modellen Boeing 737-300. Man fokuserade på att erbjuda lågprisflygningar, och med det konceptet fortsatte Norwegian att växa. Idag flyger Norwegian till hela 125 destinationer både inom och utanför Norden. Bland annat kan man från Oslo flyga direkt till Montenegro med Norwegian.
Bolaget, och framförallt dess vd, Bjørn Kjos, har fått mycket kritik för hur de hanterar sina anställda, särskilt från 2011 och framåt. Det var i samband med att bolaget skulle öppna sin Helsingforsbas som det meddelades att Norwegian skulle använda sig av kontraktsanställd, inhyrd personal istället för fast anställda. Detta ledde till att pilotfacket NPU drog bolaget inför domstol. Vd:n Kjos meddelade dock ändå att bolaget inte skulle anställa några nya piloter på norska villkor. Under 2012 började bolaget också använda kontraktsanställda piloter på rutter inom Skandinavien. NPU stämde på grund av detta Norwegian, eftersom man ansåg att det var ett brott mot anställningsavtalen och arbetsreglerna.
Detta ledde till ett ultimatum från Kjos 2013, då piloterna antingen kunde bli avskedade eller välja anställning hos något av de två bemanningsföretagen som Norwegian äger. Från dessa bemanningsföretag, som egentligen är dotterbolag till Norwegian, skulle de ha hyrts tillbaka till moderbolaget. NPU hotade efter detta med strejk. Två månader senare möttes kabinpersonalen av samma ultimatum. Denna konflikt urartade till en elva dagar lång strejk från bolagets piloter i mars 2015, som till slut ledde till att piloterna lovades större anknytning till moderbolaget, trots att de är anställda i dotterbolagen, i form av juridiska och ekonomiska garantier.