Novair

Det svenska flygbolaget Novair är kanske inte så känt för gemene man. Kollegan Scandinavian Airlines, som också har ett av sina huvudkontor i Stockholm, är en betydligt vanligare referens när det kommer till svenska flygbolag. En anledning till Novairs relativa anonymitet kan vara att de sällan flyger under egen flagg. Istället fungerar de först och främst som operatör för charterföretagen, som använder sig av Novair för att flyga sina resenärer till charterdestination. Det innebär att du inte bokar resan genom Novair utan genom exempelvis Apollo, som tillhör en av Novairs största kunder. Ändå är sannolikheten stor att du någon gång har flugit Novair – utan att du kanske har lagt märke till det. Även om Novair har en stor logga på sidan av planet sköts nämligen all kontakt, bokning och annat genom charterföretaget.

 

Novair är ett förhållandevis litet flygbolag sett till flottstorlek. Bolaget äger nämligen endast tre egna flygplan: alla tre är av modellen Airbus A321-231. Fler behövs inte av två anledningar. En är att Novair inte kör någon reguljärtrafik. Eftersom charteravgångar går mer sällan hinner Novair använda sina plan frekvent trots allt. En annan är att de under vinterhalvåret, när flighterna är längre och det finns ett behov av ett större flygplan med större komfort, hyr in en Airbus 330-200 från Air Europa. Det gör det möjligt att flyga tillräckligt många kunder utan att behöva flygplan ståendes oanvända.

 

Totalt flyger Novair till ungefär 45 destinationer, där majoriteten ligger i klassiska charterfästen runt Medelhavet – Spanien, Italien, Grekland – men även Nordafrika i form av Egypten och Tunisien liksom det populära vinterresmålet Kanarieöarna. Det är hit större delen av svenska charterresenärer beger sig på semestern, vilket är anledningen till Novairs koncentration av flighter till området. Därutöver flyger de – dock mera sällan – till områden längre bort, som Dominikanska republiken, Mexico och Thailand. Novairs hemmaplan ligger i Stockholm: både kontoret, på Yngligagatan, och flygplanens hemmahamn, på Arlanda, finns här.

 

Flygbolagen har de senaste åren mött större utmaningar i form av ökade bränslepriser och konkurrens. Det har gjort att flera flygbolag antingen har tvingats i konkurs eller omstrukturerat verksamheten i grunden. Det går inte längre att flyga linjer som inte är lönsamma – och en stor del i att spara in på utgifterna är att sänka sina bränslekostnader. Därför ser många flygbolag, däribland Novair, över sin flottas energiförbrukning för att se om det går att åka bränslesnålare. Samma sak, fast på en mindre skala, gör bilägare dagligen genom att använda sig av dieseloptimering. Det gör att det går att få ut mer energi på samma mängd bränsle, vilket leder till en minskning av både utgifter och miljöpåverkan.

Novair 1

Flygplan runt om i världen!